loading...
malasabad.ir || مـلـس آبـــاد
حـــــامــــد بازدید : 117 سه شنبه 11 آذر 1393 نظرات (0)

احمد معظمی كه در کارنامه‌‌اش، ساخت 140 اپیزود از مجموعه «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» به چشم می خورد، این شب ها سریال «جاده چالوس » را روی آنتن شبکه تهران دارد.

با او درباره این سریال گفت و گو کردیم که در ادامه می خوانید:

* از نتیجه «جاده چالوس» راضی هستید؟

خوشبختانه استقبال خوب بوده و مردم سریال را دوست داشته اند و پی گیر داستان و روابط میان این خانواده هستند. این خانواده شرایط سختی دارند و به هیچ وجه از هم نمی پاشند . هدف اصلی ما حفظ روابط تك تك اعضای این خانواده مثل مشورت ،‌توسل و ... كه در زیر لایه داستان به آن ها اشاره شده بوده است. خودم معتقدم كاری كه برای تلویزیون ساخته می شود باید واجد یك سری ویژگی خاص باشد. سریال ما با سریال های شهری متفاوت است و فضایی متفاوت دارد. داستانش در دو لوكیشن اصلی یعنی رستوران می گذرد و اتفاقات در آن رخ می دهد. این ویژگی خاص «جاده چالوس» است. متاسفانه الان در تلویزیون همه كارها شبیه هم شده اند و هیچ كاری نیست كه حداقل شكل و شمایل آن عوض شده باشد.

*به طور مشخص تفاوت «جاده چالوس» با سریال های دیگر چیست؟

«جاده چالوس» مجموعه ای است كه ویژگی های نو دارد. یعنی این طور نیست كه بگوییم چنین فضاهایی در مجموعه های که قبلا ساخته شده دیده ایم. تمام هدف ما هم این بود كه این تفاوت به چشم بیاید. البته برخی دوستان كم لطفی های در روزنامه ها می كنند. بتازگی نقدی خواندم و احساس كردم نویسنده سریال را درست ندیده. اگر دوستان یك مقدار دقیق شوند متوجه می شوند كه روی فرم سریال كار شده و برای آن زحمت كشیده شده. این طور نبوده كه دوربین را بكاریم و همین طوری پلان بگیریم و بعدا روی میز مونتاژ آن را درست كنیم. پشت همه این ها فكر بوده. قصه هم از جنس حادثه نیست ؛ روابط یك خانواده را نشان می دهد و در كنار آن داستان شخصیت های دیگر هم روایت می شود. آدم بد و آدم خوب نداریم ؛‌ حتی شخصیتی مثل سهرابی برای این كه منافعش به خطر نیفتد دست به این كارها می زند نه این كه بگوییم آدم بدی است. ولی بحث كردن درباره تكنیك احتیاج به زمان و فرصت زیاد دارد.

جاده چالوس

* ولی داستان سریال و پیش بینی اتفاقات آن قابل حدس است.

ما باید بدانیم كه برای همه سلیقه ها فیلم و سریال می سازیم. قرار نیست برای عده ای معدود كار كنیم. فیلمساز در تلویزیون باید همه سلیقه ها را در نظر بگیرد. یعنی داستانش را از بچه 7 ساله تا آدم 70 ساله درك كند. بحث سر این است كه «جاده چالوس» روابط حسنه میان آدم ها را نشان می دهد. شما در سریال بی احترامی نمی بینید ؛ ‌اگر تنشی هم هست كسی به طرف مقابل بی احترامی نمی كند. الان متاسفانه در بعضی كارها رسما كاراكترها به هم توهین می كنند. تفاوت حتما نباید این باشد كه یك كار سر و صدا كند و همه آن ببینید. همچین چیزی امكان ندارد. یك سریال حتی اگر به پنجاه درصدی هدفش برسد، ‌برده. درباره كارگردانی شك ندارم كه «جاده چالوس» موفق بوده و حاضرم با كارشناسان مختلف در این باره بحث كنم. البته خانم شریعتی هم برای فیلمنامه خیلی زحمت كشید و شبانه روز درگیر متن بودند. دوستان مجموعه را كامل نمی بینند و به طور ناقص نظر می دهند. یكی از روزنامه ها مطلبی درباره «جاده چالوس» نوشته بود كه وقتی خواندم احساس كردم اصلا سریال را ندیده.

* ولی فیلمنامه واقعا ضعف دارد.

باید كار را كامل دید تا موقع نوشتن نقد ، نگاهی مبسوط داشت. باید شرایط را درنظر گرفت ؛ به هر حال ما شرایط و چارچوب هایی خاص داریم و نمی توانیم هر طور كه دل مان خواست سریال بسازیم. بنده می گویم یك سریال نباید شبیه به دیگری ساخته شود. شما وقتی چند سریال از كانال های مختلف می بینی متوجه نمی شوی كارگردانش چه كسی است از بس شبیه هم هستند. خوشحالم «جاده چالوس» شبیه سریال دیگری نیست و مردم هم آن را می بییند. مغازه هایی كه تلویزیون دارند ساعت هفت شبكه تهران را انتخاب می كنند و همه می بینند. هیچ چیز برای ما ارزشمندتر از این نیست.

جاده چالوس

* چه اصرای داشتید که پیام ها تا این حد مستقیم باشند؟

آخر ایرادی ندارد. اتفاقا خودم این چیزها را دوست دارم. احترامی كه هم نسل های ما به پدر و مادر شان می گذاشتند الان كمرنگ شده. باید این ها را نشان دهیم و اگر ندهیم ظلم كرده ایم. چنین خانواده هایی در جامعه كم است ولی باید نشان داده شوند. گفته شدن آن بد نیست حتی اگر شعاری باشد. این درختكاری كه شما اشاره می كنید اتفاقا تعمد خودم بوده چون درخت كاری و حفظ طبیعت وظیفه مهم همه است. یا درباره جنس كالای ایرانی و خارجی و قیمت شان حرف می زنیم و نتیجه می گیریم؛ چه ایرادی دارد؟

* علیرام نورایی بازیگری است که بیشتر نقش های اکشن بازی کرده ، استفاده او در نقشی کمدی ریسک نبود؟

مشكل اصلی این است كه بازیگرانی كه نقش های كمدی بازی می كنند در سن و سال این نقش بسیار محدود هستند. تا كی باید از این بازیگران استفاده كنیم؟ علیرام از قالب كاملا اكشن جدی خارج شده و در فضای كمدی آمده. حالا ممكن است برخی بازی او را دوست داشته باشند برخی نه؛ این طبیعی است. ما به این شخصیت شناسنامه داده ایم و حتی یك جاهایی تیپ می شود. علیرام ریسك كرده و از قالب همیشگی بیرون آمده به نظرم من موفق هم بوده. تا كی باید از بازیگران تكراری استفاده كنیم. علیرام بازیگر با استعدای است كه از پس نقشی كه به او محول كردیم بخوبی برآمده. ضمن این كه چند بازیگر جدید و با استعداد معرفی كرده ایم. متاسفانه این تفاوت ها دیده نمی شود.


منبع:تبیان

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
#تبلیغــات


اطلاعات کاربری
نظرسنجی
به نظر شما گوشی های هوشمند ببیشتر در چه اموری استفاده می شوند؟
#تبلیغات
#حمـایت از مـا

دوست عزیزم،اگر از مطـابی که ملس آبـــاد در اختیارات گذاشتــه و ازشون استفاده کردی و خوب بوده،ودرک میکنی حمایت از ما به نحوه ی تشکر از ماست، پس کد لوگوی وبسایت ما را در وب خود قرار دهید.باتشکر

# کــدQRملس آبـــاد
آمار سایت
  • کل مطالب : 354
  • کل نظرات : 36
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 56
  • آی پی دیروز : 17
  • بازدید امروز : 62
  • باردید دیروز : 21
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 62
  • بازدید سال : 5,117
  • بازدید کلی : 44,148
  • #



    # تبلیغات

    # اخبـــار روز

    # اخبـار سیـاسی


     # اخبـار فنـاوری اطلـاعات


    # اخبـار دانـش


    # اخبـار بین الـملـل


    # اخبـار فرهنـگی


    # اخبـار جـامعه


    # اخبـار ورزشــی